Monday, March 31, 2014

Hubungan Etnik

Bincangkan cabaran pelbagai budaya dan pemupukan hubungan etnik di Malaysia.

1.0 Pengenalan
            Malaysia merupakan sebuah negara yang pesat membangun dengan acuannya yang tersendiri. Pelbagai struktur pentadbiran dan rangka perancangan yang amat rapi telah direncana dalam usaha untuk memastikan proses kemajuan dan pembangunan ini terlaksana dengan sistematik. Selepas peristiwa 13 Mei 1969, kunci keamanan, keteguhan, kestabilan dan kemajuan pembangunan negara banyak bergantung kepada perpaduan dan kerjasama masyarakat Malaysia itu sendiri. Pelbagai cabaran harus ditempuhi oleh masyarakat Malaysia disebabkan wujudnya konflik dalam masyarakat majmuk ini. Malaysia sebagai sebuah negara yang mempunyai pelbagai etnik, agama, bahasa dan budaya tentu tidak dapat lari dari menghadapi cabaran hubungan etnik. Usaha-usaha untuk menerapkan semangat perpaduan atau kekitaan di kalangan masyarakat sering menghadapi cabaran serta masalahnya.
            Terlebih dahulu, haruslah diingat bahawa Malaysia telah berjaya keluar daripada kumpulan negara “Mundur” dan kepada negara sedang “Membangun”. Bahkan, Malaysia kini sebenarnya menuju ke arah status negara “Maju”. Oleh yang demikian, aspek keharmonian yang terdapat antara etnik amatlah penting dalam memastikan proses pembangunan dan kemajuan negara akan dapat dilaksanakan dengan mudah dan efektif. Persoalannya, apakah cabaran pelbagai budaya dalam hubungan etnik di Malaysia? Bagaimanakah usaha-usaha yang dilaksanakan dalam pemupukan hubungan etnik ini berlangsung? Dalam penulisan laporan ini, kami akan menghuraikan dengan lebih lanjut lagi dengan merujuk kepada sumber maklumat dan kajian yang pernah dijalankan.

2.0 Cabaran – cabaran

2.1 Politik
            Jadi, apakah cabaran-cabaran pelbagai budaya yang terdapat dalam pemupukan hubungan etnik di Malaysia? Berdasarkan buku “Hubungan Etnik: Kelangsungan Pembinaan Negara Bangsa” karya Mohd Sohaimi Esa, terdapat 5 cabaran yang boleh dijadikan garis panduan yang harus difahami dalam proses pemupukan hubungan etnik ini (Mohd Suhaimi, 2011). Cabaran yang pertama ialah politik. Kita sedia maklum bahawa setiap kaum di Malaysia diwakili oleh parti politik masing-masing. Contohnya, UMNO dan PAS untuk bangsa Melayu, manakala MCA, GERAKAN, dan DAP untuk kaum Cina. MIC pula mewakili kaum India. Keadaan ini akan menyebabkan terhasilnya sebuah situasi politik perkauman yang boleh menimbulkan perasaan kurang senang dan mengukuhkan semangat perkauman yang menebal. Menjadikan keadaan lebih parah lagi ialah, apabila isu-isu perkauman seperti bahasa, pendidikan, agama, kebudayaan, dan ekonomi dipergunakan untuk tujuan berpolitik. Hal ini kerana semua kaum ingin menyuarakan, menjaga serta memperjuangkan kepentingan kaum masing-masing tanpa mengira perasaan dan kepentingan kaum lain. Akibatnya, mereka akan sukar untuk menerima pemimpin dari kaum lain. Lantas, menyebabkan kerjasama politik menjadi sebuah agenda yang sukar dilaksanakan.

2.2 Ekonomi
            Cabaran yang kedua ialah ekonomi. Menurut buku “Masyarakat Malaysia: Cabaran Sosio-Ekonomi” karangan Jomo K.S, kebanyakan etnik di Malaysia menjalankan bidang pekerjaan yang berbeza (Jomo, 1991). Dengan kata lain, akan terdapat kecenderungan penguasaan ekonomi oleh sesebuah kaum. Contohnya, kebanyakan bangsa Melayu bekerja sebagai petani di sawah dan kebun atau sebagai nelayan di laut. Manakala, bangsa Cina cenderung ke arah pelombongan bijih timah dan peniagaan di bandar. Kaum India pula bekerja sebagai penoreh getah dan pekerja ladang kelapa sawit.. Akibatnya, berlakulah jurang yang luas bagi setiap kaum iaitu kurangnya interaksi yang kerap antara kaum. Mereka lebih cenderung kepada interaksi di kalangan kaum yang sama lalu menyebabkan semangat perkauan menjadi semakin menebal. Jurang yang luas dari segi penguasaan ekonomi ini menyebabkan berlakunya ketidakseimbangan pendapatan. Oleh itu, setiap kaum akan  berusaha mendapatkan hak dan keuntungan yang lebih besar daripada pertumbuhan ekonomi dan peluang ekonomi yang wujud. Akhirnya, berlakulah persaingan untuk kepentingan kaum masing-masing.

2.3 Sosial
            Cabaran yang seterusnya ialah sosial. Kita dapat melihat bagaimana terdapatnya pemisahan penempatan antara kaum. Dalam sebuah penulisan jurnal oleh Muhd Tee Abdullah yang bertajuk “CABARAN INTEGRASI ANTARA KAUM DI MALAYSIA: PERSPEKTIF SEJARAH, KELUARGA DAN PENDIDIKAN” kebanyakan bangsa Melayu tinggal di kawasan perkampungan nelayan serta sawah padi, manakala bangsa Cina pula tinggal di kawasan perlombongan bijih timah serta bandar, dan kaum India pula kebanyakkannya tinggal di estet getah dan ladang kelapa sawit (Muhd Tee Abdullah, 2010). Sebenarnya, keadaan ini berpunca daripada dasar pecah dan perintah British sewaktu era penjajahan mereka dahulu. Ia bertujuan untuk meregangkan hubungan dan interaksi pelbagai kaum. Akibatnya, ia memperkuatkan perasaan kekitaan dan etnosentrisme dalam kalangan anggota yang boleh menimbulkan prasangka di kalangan kaum terhadap kaum yang lain. Dan kesan pemisahan ini dapat kita lihat dengan jelas dari segi pakaian, agama, bahasa dan pendidikan. Dari aspek pendidikan pula, sistem persekolahan memisahkan pelajar mengikut bahasa ibunda masing-masing. Akibatnya, terbentuklah semangat perkauman yang mendalam dan menimbulkan prasangka. Interaksi juga akan berkisar di kalangan etnik yang sama.

2.4 Agama dan Budaya
            Tambahan pula, faktor agama dan budaya juga merupakan cabaran dalam pemupukan etnik di Malaysia. Hal ini kerana setiap etnik mempunyai agama, adat istiadat, bahasa dan kebudayaan yang berlainan. Perbezaan sedia ada seperti aspek agama, bahasa dan kebudayaan menjadi semakin ketara apabila setiap etnik terus menebal dengan bahasa dan kebudayaan masing – masing. Kesannya, konflik antara kaum akan mudah terjadi. Selain itu, setiap golongan masyarakat juga mengutamakan anggota dari etnik yang sama dalam mendapatkan pekerjaan, memilih sahabat dan mencari teman hidup.  Secara tidak langsung, menyebabkan kesukaran untuk hidup dalam satu masyarakat yang sama. Dengan kata lain, terdapatnya masalah komunikasi antara kaum.

2.5 Globalisasi          
Cabaran yang terakhir ialah faktor globalisasi. Di dalam Kamus Dewan edisi keempat, menyatakan globalisasi membawa definisi proses yang membolehkan sesuatu aktiviti seperti ekonomi, kebudayaan dan sebagainya disebarkan atau diperluas ke pringkat antarabangsa atau ke seluruh dunia, terutamanya dengan adanya kemudahan sistem komunikasi serta dasar terbuka (Kamus Dewan Edisi 4, 2010). Tetapi dalam konteks masyarakat Malaysia pula, globalisasi boleh ditafsirkan sebagai proses perubahan ke arah cara hidup berasakan gagasan ekonomi dan politik Barat. Walaupun negara kita berada di sebelah Timur, tetapi pengaruh dapat dilihat dengan ketara. Memanglah diperakui bahawa globalisasi membawa pengaruh positif seperti negara bergerak maju melalui pendedahan menggunakan teknologi yang tinggi serta pentadbiran yang sistematik. Tetapi, ia juga memberikan pelbagai pengaruh negatif. Pengaruh Barat dari segi ideologi, budaya, hedonisme dan nilai negatif, ekonomi bebas, sains dan teknologi yang memusnahkan serta sistem politik yang dianggap terbaik bagi semua manusia telah dibawa masuk ke dalam masyarakat Malaysia yang murni. Implikasinya ialah, globalisasi menjadi faktor perubah budaya yang kuat dan mengakibatkan nilai-nilai luhur secara tidak kita sedari dan pemikiran Barat semakin diterima secara halus ke dalam masyarakat.

3.0 Usaha – usaha Pemupukan Etnik
            Seterusnya, kami akan membincangkan pula usaha pemupukan hubungan etnik di Malaysia. Sebenarnya, usaha pihak kerajaan ke arah pemupukan hubungan etnik bermula selepas tahun 1957, iaitu sewaktu Persekutuan Tanah Melayu mencapai kemerdekaan daripada pihak British. Antara usaha yang dijalankan ialah dengan menggubal Dasar Pendidikan Kebangsaan yang bertujuan untuk mewujudkan masyarakat bersatu padu. Contohnya, Penyata Rahman Talib dan Akta Pelajaran 1961 telah menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama. Selain itu, selepas peristiwa 13 Mei 1969, telah diwujudkan Jabatan Perpaduan Negara, Majlis Muhibah Negara dan Majlis Perundingan Negara yang semuanya bertujuan untuk memastikan keharmonian dan perpaduan antara kaum terbina dengan utuhnya. Tambahan pula, Rukun Negara juga telah dihasilkan. Rukun ini berasaskan kepercayaan, keyakinan dan iltizam untuk membentuk jati diri setiap rakyat Malaysia.
            Usaha kerajaan diteruskan lagi dengan Dasar-Dasar Pembangunan Negara yang bertujuan melakukan perubahan dalam aspek sosial, kebudayaan, politik dan ekonomi (Nor Aini, 2004). Pelan Pembangunan Negara ini terbahagi kepada 3 bahagian iaitu Dasar Ekonomi Baru (1971 – 1990) yang bertujuan untuk mengurangkan dan membasmi kemiskinan melalui penambahan pendapatan serta memperbanyakkan peluang pekerjaan tanpa mengira kaum atau agama. Pelan seterusnya ialah Dasar Pembangunan Nasional (1991 – 2000) yang bertujuan untuk mencapai pembangunan seimbang bagi mewujudkan masyarakat yang bersatu padu dan adil. Pelan terakhir ialah Dasar Wawasan Negara (2001 – 2010) atau lebih dikenali sebagai Wawasan 2020. Pelan ini melibatkan semua aspek dan mensasarkan Malaysia dijangka menjadi sebuah negara maju menjelang 2020.
            Sehubungan itu, suatu perkara haruslah diingat. Untuk mencapai perpaduaan di antara kaum, setiap golongan hendaklah menjaga budi bahasa serta akhlak dalam pergaulan. Manakala adat istiadat pula seharusnya dijadikan peraturan yang perlu dipatuhi dan diamalkan oleh masyarakat terutamanya sewaktu hari perayaan. Antara hari-hari perayaan yang sama-sama dihormati dan dirai ialah Hari Kebangsaan, Hari Raya Puasa, Hari Deepavali, Tahun Baru Cina, Hari Keputeraan Duli Yang Maha Mulia Yang DiPertuan Agung dan sebagainya.

4.0 Penutup

            Kesimpulannya, Malaysia merupakan sebuah negara majmuk yang masih memerlukan banyak usaha bagi menyuburkan integrasi antara kaum dan menangani cabaran-cabaran yang sedang dan akan dihadapi apada masa ini. Manakala isu perkauman pula merupakan isu sensitif dan boleh menimbulkan keadaan yang tidak harmoni sekiranya permasalahan ini tidak ditangani dengan cara yang betul dan bijaksana. Oleh yang demikian, semua pihak perlulah memainkan peranan dalam bidang kuasa masing-masing bagi menyuburkan integrasi kaum. Haruslah diingat, perpaduan kaum adalah perkara utama yang harus diberi perhatian keranan pemupukan hubungan etnik antara masyarakat adalah amat penting bagi negara Malaysia yang bermasyarakat majmuk.

Classroom and Behaviour Management (Part 3)

C) A class of students with different abilities and needs poses a challenge in the area of access to equitable assessment procedures.
Interview one teacher trainee student who has had practicum in Special Needs Education on this challenge. Based on this interview and your own exploration, write an article on one alternative assessment strategy you would use in a mixed – ability classroom.

3. 0 Introduction
First of all, let’s us understand the definition of Special Needs Education. Based on the website http://www.oecd.org/ or Glossary of Statistical Terms, Special Needs Education refers to those with special educational needs are defined by the additional public and/or private resources provided to support their education (2007). The introduction of the national curriculum has brought many benefits to children with special educational needs. Students with special needs are students who have needs or disabilities that affect their ability to learn. For example, they might have problem from behavioral perspectives such as difficulty in making friends, or even reading and writing like dyslexia. These students also has problem in understanding things and concentrate to what the teachers teach in front. Because of all these condition, the Ministry of Education has constructed a Teacher Trainees Program which specialized in Special Needs Education. So I made an interview with one of the teacher trainee student who has had practicum in Special Needs Education on this challenge. Based on this interview and my own exploration, I will write an article on one alternative assessment strategy which I would use in a mixed – ability classroom.
The teacher trainee that I had interviewed is Mohd Zulkarnain who is already in Semester 7 and had done practicum in SK Jalan Bintang. Based on what he told me, to teach students with special needs are actually one of the most difficult tasks to be carried out in the classroom. Even though the number of students who has special needs in every class is only a few, but we have to consider their differences and capability. Each one of them has their own needs and difficulty in learning and communicates with others. This is the situation that we need to face every day.

3.1 Alternative assessment
From the interview with Mohd Zulkarnain, I come out with this assessment activity strategy which I would use in a mixed – ability classroom. It is Audio – Visual activity. In this activity, teacher will divide the students in a few groups. In each group, the students who are normal mix together with those who have disability like mute, blind, deaf, and so on. The rationale of this strategy is to make sure that those who are normal can help those who have disability to have proper learning like the others. In this activity, we emphasize to the collaboration among the students in each group and their ability to finish the task properly. After they are divided into groups, we will give them handouts which consist of selected theme and specific tasks. The theme that I chose is Occupation, so everything that will be asked in the handouts is all about occupation. Firstly, students will be shown 8 pictures of different occupation which complete with their uniform attire and where all these occupation do take place. What the students do is, they need to focus on the pictures shown and remember each the pictures together as group.
For example, the picture shown is a doctor and where this occupation does takes place. Students have to remember the characteristics of doctor, and then match the pictures occupation with the correct description in the handouts. Each student has to match at least two of the occupation in the handouts. If they cannot do it, this is where their group members have to assist. They have to guide each other because there might be some description which seems similar in these occupations. For students who are blind, they need to focus to the description by the teacher in front. Even though they cannot see, but at least they know the correct description of a doctor. For example, doctor is wearing long white uniform which always bring along tools to check people heart on his or her throat. And doctor always do his work at the clinic or hospital where people come to be treated. So, even the students are blinded, still he can remember the description of the doctor. Now, he needs to describe it to his normal friends so that they can help him to match with the correct picture of occupation. So, even he is blinded, he can do the activity as well.
The same goes for students who have listening difficulties which is deaf. Even though he cannot listen to what teacher explain about the description of the occupation in front, but he still manages to match the occupation with the correct picture because he can see the pictures shown in front. He can see that clearly and for sure he can do the activity correctly. If he cannot understand the description, his friends will help to explain it to him. Now, he also can do the activity even though he is deaf. While for students who are mute, they just can talk. But they still can see and listen properly. So this Audio-Visual activity should be a trouble for them to be done.

3.2 Conclusion

            As a conclusion, this activity is very suitable and relevant to be used in mixed-ability classroom. It is not just can help students who have disability concerns, but also those who are normal. No matter the students are blind, mute or deaf, still they can do this activity like everyone else. Only they need some guidance to do it properly. While for those who are normal, their collaboration and communication skills are improved when they help those students with special needs. This activity also teaches them to become responsible and helpful. 

Classroom and Behaviour Management (Part 2)

B) With the advent of globalization, teachers need to develop new competencies. Analyse the competencies that you need to develop to be able to manage a classroom effectively in this New Millennium.

2.0 Introduction
            Nowadays, the world has achieved so many developments and achievement which actually enhance our daily live activities. Every day, there is always new product or technology that will be shown to the world. The use of electronic materials and advance equipments to ease our lives is everywhere. The same goes for the teaching education. If we look back at the 50’s to 90’s, teachers usually use a material that is old fashions such as chalk when writing on the black board. But now, the teacher has changed to the use of marker pens, due to the certain reason such as from the health perspectives. During those eras also, all the process of learning and teaching are fully under teacher responsibility. By starting to teach them how to write, how to spell, until how they can calculate and reading properly. But nowadays, there are so many gadgets or materials that can be used by the teacher in order to make these processes becoming more exciting, fun and interesting for the students. And in order to prepare our students to compete with the students from another country, teachers need to develop new competencies so that they able to manage a classroom effectively. The questions are, what are the new competencies that teachers are needed so that they can catch up with the new generation? What is the importance of all these competencies in the process of learning and teaching in the classroom from the globalization perspectives? What can the teachers do to prepare students for the marketplace after they graduate? All these questions will be analysed and discussed further in this essay.

2.1 New Competencies
            So, what is New Competencies? Based on the definition by website Resources for Teaching & Learning, competencies can be defined as the capability to apply or use a set of related knowledge, skills, and abilities required to successfully perform “critical work functions” or tasks in a defined work setting (Krathwohl, Bloom, and Masia, 2010). So from this definition, we can conclude that new competencies are the set of related knowledge, skills and abilities required, which catch up with the process of development and technology around the world. To be more specific, from the teaching perspective, it is the criteria that teachers needed so that they enable to catch up with the new generation. All of these new competencies are very important because it helps the teacher to conduct their teaching more effective and interactive.

2.2 Knowledge
            Firstly is the knowledge competency. Based on the website Washington State Human Resources, knowledge competency refers to the practical or theoretical of a subject (2012). In other words, knowledge is about what we know about the things that happen around us, and general or specific information regarding some field of skill and ability. For example, as an English teacher, he or she must have deep understanding and wide quantity of knowledge about subject this subject. Let’s imagine if the English teacher is still confused about the differences between the Present Tense and Past Tense. Will the students follow him? In the urban school which students usually has excellent academic performance, they might make the teacher seems unknowledgeable because they will ask why it is different between Past Tense and Present Tense. Even though it seems small, but if the teacher cannot answer this simple question, students’ interest of the learning probably will be carried away. This is because they know this English teacher is actually no better than them. So what is the point to learn from him if he do not even know what is he teaching. Sometimes, teachers are too dependable on the text book. But their own knowledge or field of information about the topic itself is just a bit higher that the students. Furthermore, students in this New Millennium are exposed with so many kinds of information and knowledge. When they know too much, there will be a lot of questions that come up to their minds. They will ask everything, or even say a lot about things that interested them. And for sure, they will ask to the teacher about the information or knowledge because they spend 5 days every week to go to school. Most of their time is with the teacher and their friends. That is why teacher has to become knowledgeable and informative in order for them to deal with the students’ sense of curiosity. Moreover, students to amazed and listen to the teacher who has wide knowledge and massive information in his or her mind. This is because they know that he or she is not someone who they can play around easily.

2.3 Skill and Ability
            Based on the website http://youremployment.biz/ or The Employment Studies Institute, skills and ability that a teacher should have is communication skills, problem solving, and professionalism. Why communication skills are important? Because communication skills enable the teacher to interact, socialize and know their students. The ability to speak confidently, fluently and clearly by the teacher will make the students to respect him or her more. Based on my own experience in secondary school, where a young male teacher who only 4 years older than me. I was 17 years old back then and he was 21 years old. Because the difference is only 4 years, we felt him more like a brother to us. But, there is one thing that made us respect him very much, which is he has the ability to speak, communicate and socialize with us like a teacher who already 30 years old. That is why I believe communication skills are very important.
            The skills and ability a teacher needed is problem solving. Nowadays, students face so many kinds of situation and problems. Sometimes, teachers are their best person to refer to because students in the primary classroom, is respecting their teacher very much. There are also some cases where students treat the teacher as the most correct person in their life. Everything the teacher says, students can easily believe it. But, if another adult, students might have doubt it. That is why teacher nowadays must have the problem solving skills. It is because students always refer any problems or their difficulties to the teacher.  Moreover, problems like bully, misunderstanding among students and so on, really needs the teacher to have quick understanding of the situation and immediate solving. By this way, teacher actually helps the students to feel more relieved because they know that there are people who can help them to face and solve the conflict.
            Furthermore, a teacher should also have the professionalism in them. But, what it is mean by professionalism? Based on the website Merriam-Webster Online Dictionary, professionalism can be defined as the skill, good judgment, and polite behaviour that are expected from a person who is trained to do a job well (2014). In teaching profession, a teacher should be confident without being arrogant. For example, when the students ask the teacher question, teacher must admit either he knows the answer or not. If yes, just answer the question. If no, then he has to promise the students that he will give them the answer once he knows. And he must carry out that promise. Even though it seems simple, but actually it shows either the teacher is professional or not.
            Proper preparation is another important aspect of professionalism. For example, when the teacher enters the classroom, he should have all the required materials and the lesson plan ready. In addition, interaction with the group needs professional standards of behaviour such as polite, firm and fair to all students. The teacher must give everyone their chance to contribute and should be flexible enough to modify lessons if they cannot participate as a whole. Teacher also should be punctual and have appropriate tidiness of their dressing. It is impossible to demand such ethics from students if the teacher himself doesn’t set the standards.

2.4 ICT Competency
This is another competency that the teacher of this New Millennium should acquire. Teacher should have the ability to use technology effectively and many kinds of digital technologies such as gadgets, computers, PDAs, media players, and GPS. Teacher should also have the skills to use the communication or networking tools, and social networks. This is because students in this new era are really advanced with their gadgets and exposed a lot with so many kinds of social network such as Facebook, Twitter, Friendster, Instagram, and many others. What make things worse is these students bring along all these gadgets to their school. When they find the learning session is bored, they will simply turn on their mobile phone and start to open their social network account. As a result, they do not focus and the teacher cannot conduct their teaching well. In order to overcome this, teacher must be creative and innovative. The use of technology in teaching itself is very important because it helps to attract their attention. So, rather than just teaching using old method, teacher should use their ICT competencies skills such as Powerpoint Presentation, video session and LCD projector to make the lesson become more interactive and fun.

2.5 Globalization and Market Place
            Based on the Dictionary.com, globalization can be defined as the process of integration and development that happen all around globe. As for the education context, globalization is the process of extending students’ awareness of the world in which they live in. This process is done by opening them to the diverse heritage of human thought, action, and creativity. It places particular emphases on the changes in communication and relationships among people throughout the world, which we say as the borderless world. Through globalization, students are exposed with so many kinds of information and news around the world. This is different to compare with the 50’s to 90’s where information are hardly to get and so many filtration.  But in this new era, information can get by anyone, by anytime, and by anywhere. All that they need is a gadget that has Internet connection. This is the reality that teacher nowadays has to face.
            Everything that we as the educators do in the school is actually to prepare our students for the market place once they graduate. The competition is very tough where they need to compete with not just local students, but also those from foreign country. Clearly it has never been more important for schools to provide students exposure to the information technologies that will prepare them for successful entry in to, and thriving careers in, the present day work place. In order to do this, our teachers need to be comfortable with a wide variety of technologies, yet many schools across the country and the world at large have been slow to accept and embrace this vital skill set. Of course, the fundamentals of reading, math, and many other academic subjects absolutely and undeniably come first, but technology skills are now an essential part of the overall mix.

2.6 Conclusion

            In order to prepare students who are competent to have the quality to compete with the foreign students, we should realise that teachers themselves need to be competent in this new era. The advancement of technology and information is not only need the teacher to know the how to teach, but also how to use all those technology and gadgets as maximum as they can to make the lesson more effectives and fun. 

Classroom and Behaviour Management (Part 1)

Assignment Question:
1)  It has been postulated that classroom rules that enhance positive behaviour among students should be developed through class discussions with students.
To what extent can classroom rules be used to manage an inclusive classroom?

1.0       Introduction
            Research shows that classroom rules are very important in order to enhance positive behaviour among students. This is because classroom rules help to discipline the students’ behaviour. It is also assisting the teacher to manage the process of learning and teaching in a more controlled environment. But, can classroom rules be used to manage an inclusive classroom? To what extent it can help to assist students with special needs in these kinds of classroom? In this essay, I will elaborate more about these issues by referring to the relevant resources and research.   

1.1       An Inclusive Classroom
First of all, let’s understand the definition of the inclusive classroom. Based on the website http://www.inclusionbc.org/, inclusive classroom can be defined as an education that allows all students to attend and are welcomed by their classmates in age-appropriate, regular classes and are supported to learn, contribute and participate in all aspects of the life in the classroom (2014). It depends to the teacher on how to develop and design the classrooms, programs and activities so that all students can learn and participate together. In Malaysia, it is also usually treated as a regular classroom that has a few students who had special needs. These students with special needs are usually those who had a disability, but they will learn together with those who had no disability concerns. As for education in our country, these differences are celebrated in order to create a welcoming culture for everyone. In a broader meaning, inclusive classroom also occur when there is a student who comes from different country, has different hair colour, and maybe different skin colour. So, it depends to the teacher on how to help this student feels that he or she is no different like any other students.

1.2       Classroom Management
Based on the website http://edglossary.org/, classroom management refers to the wide variety of skills and techniques that teachers use to keep students organized, orderly, focused, attentive, on task, and academically productive during a class (2013). For decades, classroom management has been studied by many scholars and educators. But, the main focus when studied this issue is how the teacher manage the classroom. This is because the teacher’s ability, knowledge and skill have really played a big role in handling this situation. For example, a Year 3 classroom consists of 30 students, which have different gender, religion, social background, and races. As the young learners, students at this age are very active and some of them are quite passive. So, the teacher is just having difficulty in managing a classroom with all these differences, but also has to deal with their behaviour.
Furthermore, teacher also has very wide responsibility. He or she is not only responsible for setting-up an inclusive class, delivering the curriculum, assessing its students and working with parents, but a teacher is also tasked with generating a learning environment in which students are positive, happy, respectful and motivated. This kind of positive classroom management, help to build up self-esteem, respect, appropriate behaviour, strong relationships and the inclusion of one another among the students themselves. Thus, positive classroom management is used to create an environment in which all students can thrive and achieve.
            In addition, positive classroom management can be described as making the strengths and abilities of the students as the focus of the classroom. Students are guided with meaningful, positive messages, clear rules and consequences. Time and energy is spent by pointing out what the student is capable of doing. By hearing that he/she is “able”, encourages repeat, it will produce positive behaviour in the future. For example, instead of hearing, “Be silent when your friends are talking”, the student might hear “I like the way you listen carefully when your friends are presenting”. The differences in both sentences are the first one is stricter than the second one. The second sentence is more suitable to use because it is like encouragement rather than enforcement like the first sentence.

1.3       Rules and class discussion
What is the rule? Why it is important? Basically, rules can be defined as identifying general expectation, or standards (Edmund T. Emmer, 2007). For example, the rule “Respect other persons and their belonging” covers wide aspects of behaviours that should be practiced. Rules sometimes indicate behaviour that is not acceptable, although teacher usually writes only rules that are positively stated. For example, “You may talk when given permission’”. In this situation, the unacceptable behaviour is implied “Don’t talk without permission.” Basically, classroom, rules are used by the teacher to help communicate expectations for appropriate behaviour. Thorson (2003), recommends that rules should be positively worded, limited to a small number (three to five), and clearly stated. Other researchers also suggested that student acceptance of the rules will be strengthened if they are presented positively and their usefulness for maintaining a classroom environment conducive for participation and learning is emphasized.
So, why it is important to obey the classroom rules? Based on the website Ask.com, it is important to follow the classroom rules because this is the first step in learning how to obey more important rules, which are laws. Classroom rules are set by the teacher so every student knows what the teacher expects, whether she's in or out of the classroom. The rules are important to follow because they keep everyone safe within the classroom and they make sure that everyone is respectful of each other and each other's things. Without rules, children would do whatever they wanted and the teacher couldn't effectively teach as best as they could.
Some teachers involve students in rule setting to promote student ownership of the rule and more student responsibility for their own behaviour. Student involvement can take many forms, such as a discussion of reasons for having rules and clarifying the rationale and the meaning of particular rules. For example, a discussion might begin with the teacher making an analogy between society’s laws and classroom rules. Then, the teacher will ask the students what is the purpose of these laws. Well, it depends on the age level and the understanding of the students. So, typical responses such as preventing violence or destructive behaviour, protecting individuals and group rights, are common answers that usually heard from the students.

1.4       Enhancing positive behaviour
Now, how classroom rules that enhancing positive behaviour among students can be achieved? Actually, there are few ways to enhance positive behaviour, especially through class discussions with students. Firstly, the teacher must remember the students to respect each other and their belongings. But, he or she should use more positive language in giving instructions. For example, instead of saying “Everyone must give their ideas”, it is more positive for the teacher to say “I believe everyone has some brilliant ideas to share”. In the first sentence, teacher is actually enforcing the students to give their ideas. But, in the second sentence, the teacher is showing his or her trust in each student’s ability by saying that “I believe”. By this way, the teacher helps the students to see themselves as capable individuals and responsible classroom community.
            Next, the teacher should reward more than punish. When students receive positive feedback and rewards, they start to see that there is a positive benefit to good behaviour. Then, they will start to see the teacher more as a friend rather than an enforcer who just know to punish or blame them. As a result, this will in turn motivate them to behave well in the classroom. In addition, teacher also should remember that each student has their different needs and ability. He must ensure that in each activity, everyone is involved. This is because to make students to feel accepted, teacher must ensure that those who have disability concerns should get the chance play some part just like everyone else.

1.5       Conclusion

            In conclusion, teacher plays a big role in order to manage well the inclusive classroom. It is not only teacher-centred, but also student-centred where students have to become part of the lesson. They should give rights to post their opinion and contribute to the lesson rather than just following everything the teacher ask them. By this way, we actually produced students who are responsible for themselves, and not just generation who knows how to follow instructions only.

PQE3101 Tilawah Dan Tafsir Al-Quran

Tugasan 1:
Menghasilkan satu penulisan analisis hukum beberapa pandangan ulama’ tentang mengambil upah mengajar al-Quran.

1.0 Pengenalan
      Al – Quran merupakan sebuah kitab suci yang diturunkan Allah S.W.T kepada Nabi Muhammad S.A.W secara mutawatir (berperingkat-peringkat) melalui perantaraan malaikat Jibril a.s selama 23 tahun. Setiap ayat suci al-Quran adalah perintah dan kalamullah (kata-kata Allah) yang benar dan nyata. Tidak terdapat sebarang penipuan mahupun penyelewangan dalam proses penyampaian dan pembukuan al-Quran dari satu generasi ke satu generasi yang lain. Beriman dengan al-Quran juga merupakan satu daripada enam Rukun Iman. Oleh yang demikian, kita hendaklah beriman dengan setiap kebenaran dan perkhabaran yang terdapat di dalam al-Quran sekiranya kita ingin menjadi mukmin yang sejati.

1.1 Ulama’ yang Tidak Bersetuju
         Berhubung permasalahan mengenai hukum mengambil upah mengajar al-Quran, terdapat perselisihan pendapat antara ulama’ tentangnya. Pendapat yang pertama ialah tidak boleh mengambil upah dari pengajaran al-Quran seperti yang diijtihad oleh sebahagian ulama’ seperti Ahmad bin Hambal, Abu Hanifah dan al-Hadawiyah. Mereka berijtihad berdasarkan apa yang diriwiyatkan dari Ubay bin Ka’ab yang berkata “Aku telah mengajarkan seseorang al-Quran kemudian dia menghadiahiku sebuah busur (panah). Maka aku pun mengungkapkan hal ini kepada Nabi S.A.W dan baginda bersabda,” Apabila engkau mengambilnya bererti engkau telah mengambil sebuah busur daripada neraka”. Lalu aku pun mengembalikannya” (Hadis riwayat Ibnu Majah dan Abu Daud). Selain itu, terdapat juga hadis lain yang menerangkan tentang larangan mengambil upah melalui pengajaran al-Quran. Diriwayatkan Ahmad dan al-Tirmizi, dan dinilai hasan oleh al-Albani iaitu “Bacalah al-Quran dan mintalah daripada Allah (pahala), kerana selepas kamu akan ada kaum yang membaca al-Quran dan meminta (upah) daripada manusia”’.

1.2 Ulama’ yang Bersetuju Mengambil Upah Mengajar al-Quran
          Selain daripada pendapat di atas, pendapat lain sebahagian ulama’ seperti Imam Syafie dan Imam Malik, ialah boleh mengambil upah dari mengajarkan al-Quran berasaskan dalam sahih Bukhari iaitu “Yang paling berhak untuk kalian ambil upahnya adalah mengajar Kitab Allah”. Dan dalam hadis lain juga ada menyatakan, jika ditentukan jumlahnya, maka tidak boleh. Pendapat ini dipilih oleh al-Halimi. Manakala Abu Laits berkata dalam kitab “al-Bustan” bahawa mengajar al-Quran boleh dilakukan dengan tiga bentuk. Pertama, dengan tujuan untuk beribadah saja, dan tidak mengambil upah. Manakala bentuk kedua pula ialah mengajar dengan mengambil upah. Dan bentuk yang ketiga ialah mengajar tanpa syarat, dan jika ia diberikan hadiah ia menerimanya.
          Berhubung dengan ketiga-tiga bentuk pengajaran di atas, terdapat beberapa pendapat ulama’ mengenai keadaan ini. Bentuk yang pertama dibenarkan kerana mendapatkan pahala daripada Allah SWT, kerana itu adalah amalan para Nabi a.s. Manakala bentuk kedua terdapat perselihan pendapat tentangnya. Sebahagian ulama menyatakan, tidak boleh dengan dalil sabda Rasulullah SAW iaitu, “ Sampaikanlah dariku walau hanya satu ayat”. Sementara sebahagian ulama lain berkata,” Boleh, kerana yang paling utama bagi seorang pengajar adalah tidak menentukan bayaran untuk menghafaz dan mengajar, dan jikapun ia menentukan bayaran itu, maka aku harapkan agar tidak dilarang, kerana ia memerlukannya (kemaslahatan).
        Manakala berhubung bentuk yang ketiga, seluruh ulama telah bersepakat dibolehkan dengan berhujah bahawa Nabi Muhammad SAW adalah pengajar kepada umat manusia, lalu mereka memberinya hadiah. Dan dengan dalil tentang seseorang yang disengat haiwan telah memberikan hadiah beberapa ekor kambing atas perbuatan sahabat yang telah membacakan surah al-Fatihah terhadapnya lalu menjadi sembuhlah sengatan tersebut. Orang tersebut lalu menghadiahkan sahabat itu beberapa ekor kambing. Sahabat tersebut kemudiannya kembali berjumpa Rasulullah dan bertanya adakah boleh dia menerimanya. Lantas Rasulullah SAW kemudian menyatakan,”Berikanlah aku bahagian dari hadiah itu”.  Disini dapat difahami bahawa hukum menerima hadiah kerana mengajar al-Quran adalah dibenarkan dan tidak terdapat sebarang larangan mahupun perselihan pendapat tentangnya.

1.5 Kesimpulan
           Al-Quran adalah kitab suci yang diturunkan Allah SWT untuk membimbing umat manusia kearah kebenaran supaya tidak tersasar dari jalan kebenaran yang telah ditetapkan-Nya. Oleh itu, kita sebagai umat Islam hendaklah beriman dengan seyakinnya bahawa al-Quran adalah kitab suci yang benar dan terpelihara dari segala penyelewengan. Kita hendaklah menyampaikan kebenaran ini walaupun hanya sekadar sepotong ayat sebagaimana yang disabdakan oleh Rasulullah SAW diatas. Manakala berkaitan dengan isu pengambilan upah melalui pengajaran al-Quran, sebaiknya kita mengikut pendapat mazhab masing-masing. Hal ini kerana mengikut pendapat Imam Syafie dan Imam Malik, ianya dibenarkan. Manakala mengikut Imam Ahmad bin Hambal dan Imam Abu Hanifah pula, ianya tidak dibenarkan. Oleh yang demikian, ada baiknya kita merujuk dan berpegang kepada pendapat Imam masing-masing. Bukanlah bermaksud umat Islam ini tidak mempunyai pendapat yang sama, tetapi ini menunjukkan betapa tinggi dan mendalamnya ilmu para ulama’ sehinggakan mereka mampu memahami dan menentukan hukum berkaitan sesuatu permasalahan umat seperti isu mengambil upah mengajar al-Quran ini.
        Tambahan pula, terserahlah kepada individu untuk mengambil upah atau tidak. Tetapi sekiranya dia hendak mengenakan bayaran atau tidak, sebaiknya janganlah terlalu tinggi sehingga boleh menyusahkan orang yang ingin belajar. Hal ini kerana ianya boleh mematahkan semangat umat Islam untuk mempelajari ilmu al-Quran. Dan sekiranya si pengajar mengajar dengan ikhlas tanpa mengharapkan sebarang bayaran mahupun upah, maka yakinlah bahawa ganjaran pahala dan keredhaan Allah SWT adalah sentiasa bersamanya di akhirat kelak. Wallahualam.



Tugasan 2:
v   Menulis esei berkaitan dengan konsep Israilliyat dan cara penyerapannya dalam Tafsir serta implikasi terhadap ajaran Islam meriwayatkan Israilliyat.
v     Menerangkan Israilliyat dalam Tafsir, alas an memasukkan Israilliyat dalam Tafsir.

2.1 Pengenalan
            Terdapat dua sumber utama dalam penetapan hukum dan undang-undang dalam Islam iaitu al-Quran dan al-Hadith. Akan tetapi, selain daripada dua sumber utama ini, terdapat juga sumber lain yang boleh memperolehi proses sesebuah hukum mahupun penulisan sejarah Islam dan para nabi sepertimana yang kita ketahui hari ini. Antara sumber lain tersebut ialah Israilliyat. Apakah yang dimaksudkan dengan Israilliyat? Apakah peranan Israilliyat dalam Tafsir? Bagaimanakah cara penyerapannya dalam Tafsir? Terdapat berapakah pembahagian Israilliyat? Semua persoalan ini akan dijawab dalam huraian yang berikut.

2.3 Maksud Israilliyat
       Terlebih dahulu, ada baiknya kita memahami apakah yang dimaksudkan dengan Israilliyat. Dalam kitab Ushul fi Tafsir. Israilliyat bermaksud, berita yang dinukil dari orang Bani Israil, baik yang beragama Yahudi atau Nasrani. Dan umumnya berasal dari masyarakat Yahudi. Selain itu, terdapat juga sesetengah pendapat yang menyatakan bahawa Israilliyat membawa beberapa maksud lain iaitu pertama, cerita-cerita terdahulu dan riwayat yang banyak bersumberkan daripada golongan Yahudi berbanding Nasrani. Kedua, riwayat yang disampaikan oleh perempuan Yahudi atau Nasrani. Dan pendapat yang ketiha ialah, perkara yang masuk ke dalam kitab karangan ulama’ silam terutamanya dalam bidang tafsir yang mempunyai susur galur riwayat samada daripada Yahudi atau Nasrani. Adapun riwayat yang tiada asal dan tergantung maka ia dikira sebagai khurafat, atau kisah-kisah palsu. Berdasarkan pendapat di atas, dapatlah difahami bahawa riwayat ini banyak mengambil sumber daripada Yahudi disebabkan ramainya bilangan mereka di Tanah Arab berbanding masyarakat Nasrani. Kemudian, mereka meriwayatkan pula kisah-kisah kepada kaum muslimin setelah memeluk Islam.

2.4 Israilliyat dalam Tafsir
          Dalam kitab Tafsir, terdapat banyak unsur Israilliyat yang boleh didapati. Bahkan unsur ini sesetengahnya agak mengelirukan kerana bercampur dengan kisah-kisah yang terdapat dalam al-Quran. Contoh Israilliyat yang terdapat dalam kitab tafsir ialah kisah Talut dan Jalut, kisah Nabi Sulaiman dengan Puteri Balqis, kisah Nabi Syu’aib dan Nabi Musa, dan Kisah Nabi Musa dengan Firaun. Kebanyakan kisah Israilliyat ini boleh didapati dalam kitab Tafsir Anwar Baidhawi. Kitab tafsir ini telah diterjemah ke dalam bahsa Melayu dan diguna pakai oleh kebanyakan masyarakat Melayu dalam proses mereka untuk memahami kitab Allah.

2.5 Cara Penyerapan Israilliyat dalam Tafsir
           Kemasukan Israilliyat ke dalam kitab tafsir bermula dengan masuknya peradaban Bani Israel yang telah berhijrah ke Semenanjung Arab ke dalam peradaban Arab pada zaman Jahiliah. Bangsa Yahudi telah membawa segala ilmu-ilmu yang diambil daripada kitab-kitab agama mereka, dan kebanyakan perkara yang berkaitan dengannya. Bahkan mereka juga mewarisi dari satu generasi kepada satu generasi bermula daripada nabi-nabi mereka dan ahli kitab mereka. Mereka juga mempunyai sekolah yang dikenali sebagai ‘al-midras’ sebagai tempat untuk mereka mendalami ilmu mereka serta mempelajari setiap perkara yang diwarisi. Mereka juga mempunyai tempat-tempat untuk beribadah untuk menegakkan syiar agama mereka.
       Setelah pada itu, datang pula ajaran Islam dan kitab Allah SWT. Dalam kitab tersebut  telah terkandung di dalamnya ilmu dan juga agama. Seterusnya tersebar luas dalam kalangan penduduk di Semenanjung Arab. Pada zaman kegemilangan Islam, pusat pemerintahan Islam terletak di Madinah. Ianya diterajui oleh junjungan besar Rasulullah s.a.w. yang merupakan pemerintah pada masa itu. Baginda telah menubuhkan masjid yang diberi nama Masjid al-Nabawi untuk mendidik para sahabat serta mengadakan majlis-majlis ilmu. Pada masa itu juga, terdapat di sekitar Kota Madinah golongan Yahudi yang tinggal bermukim seperti Bani Quraizah, Bani al-Nadir, Yahudi Taima’ dan lain-lain.
Pada masa itu juga, terdapat juga pendeta-pendeta atau ahli kitab Yahudi telah masuk agama Islam. Contohnya seperti Abdullah bin Salam r.a. Mereka telah menjadi tempat rujukan kepada sahabat-sahabat mengenai kisah-kisah yang sama yang terdapat dalam al-Quran dan Taurat. Namun begitu, para sahabat Rasulullah s.a.w. tidak menerimanya secara terus akan tetapi mereka merujuk juga kepada syarak dan logik akal. Mereka akan menolak sekiranya kisah yang sampai kepada mereka itu tidak boleh diterima akal dan syarak.
Orang-orang Arab yang timbul keinginan dalam kalangan mereka untuk mengetahui mengenai kejadian makhluk dan rahsia kejadian makhluk, mereka akan cenderung untuk bertanya kepada ahli kitab dari kalangan Yahudi dan Nasrani. Antara tempat rujukan mereka seperti Ka’ab bin al-Ahbar, Abdullah bin Salam dan Wahab bin Munabbih. Hal ini kerana, terdapat banyak kisah-kisah Israilliyat yang diriwayatkan oleh mereka dalam kitab-kitab tafsir.

2.6 Pembahagian Dalam Israilliyat
         Dalam menentukan sesebuah riwayat yang terdapat dalam Israilliyat, para ulama telah membahagikan kepada tiga pembahagian. Pertama, berita yang diakui kebenarannya dalam Islam. Berita Israilliyat semacam ini boleh dibenarkan. Dan yang menjadi garis panduan dalam hal seperti ini adalah dalil al-Quran atau hadis bertaraf sahih. Antara contoh hadis tersebut ialah dari Ibnu Mas’ud, bahawasanya ada seorang pendeta Yahudi yang mendatangi Nabi SAW dan mengatakan bahawa,” Wahai Muhammad, kami mendengar bahawa Allah menjadikan langit di satu jari dan semua makhluk juga di salah satu jari. Lalu Allah berfirman,” Sayalah Raja.”
      Setelah mendengar hal ini, Nabi SAW terus ketawa sehinggakan terdapat riwayat mengatakan bahawa terlihat gigi geraham baginda SAW, kerana membenarkan ucapan si pendeta tersebut. Kemudian Nabi SAW membaca firman Allah SWT dalam surah Az-Zumar ayat 67 yang bermaksud “Mereka tidak mengagungkan Allah dengan pengagungan yang semestinya padahal bumi seluruhnya dalam genggaman-Nya pada hari kiamat dan langit digulung dengan tangan kanan-Nya. Maha Suci Tuhan dan Maha Tinggi Dia dari apa yang mereka persekutukan.”
       Pembahagian yang kedua ialah, berita yang didustakan dalam Islam kerana berita semacam ini statusnya adalah batil, dan wajib diingkari. Misalnya, Nabi Isa adalah putra Allah, atau seperti yang disebutkan dalam hadis Jabir seperti berikut, “Orang Yahudi mengatakan, jika seorang suami mendatangi isterinya dari belakang maka anaknya nanti juling.” Kemudian, Allah SWT telah mendustakan anggapan orang Yahudi ini dengan menurunkan firman-Nya iaitu “Isteri kalian adalah ladang bagi kalian, maka datangilah ladang kalian, dari mana saja yang kalian inginkan” (Surah al-Baqarah, ayat 223). Kisah lain dalam kategori ini ialah kisah nabi Yusuf a.s yang berkeinginan kepada isteri pembesar al-Aziz, kisah nabi Daud dan sebagainya yang mengaitkan para nabi dengan dosa syirik, zina dan sebagainya. Abdullah bin Mas’ud pernah menyatakan “Janganlah kamu bertanyakan kepada Ahli Kitab kerana mereka tidak memberi petunjuk kebenaran bahkan menyesatkan kamu. Maka, kamu akan mendustakan yang benar dan membenarkan yang batil.
        Contoh lain ialah kisah Nabi Luth as dengan 2 orang anak perempuannya. Menurut sumber Israilliyat, bahawasanya dua orang anak perempuan Nabi Luth telah memberi bapa mereka minum arak. Hasilnya, kedua-dua anaknya pun hamil dan melahirkan anak. Anak dariapda saudara tua merupakan bapa bagi kaum Muwabiyyin dan anak daripada saudara muda (adik) merupakan bapa bagi Bani Amuan sehinggalah hari ini!! Astarghfirullah! Bagaimana Nabi Luth melakukan perzinaan, sedangkan al-Quran menerangkan bahawa Nabi Luth mencegah kemungkaran yang dilakukan oleh kaumnya?. Firman Allah SWT di dalam Surah al-Syu’ara’ ayat 165-166, “Mengapa kamu mendatangi (liwat) jenis lelaki di antara manusia. Dan kamu tinggalkan isteri-isteri yang dijadikan oleh Tuhanmu untuku, bahkan kamu adalah orang yang melampaui batas!”. Atas faktor inilah, mengapa kita sebagai umat Islam seharusnya berhati-hati terhadap penulisan sejarah para anbiya’ yang terdapat unsur Israilliyat di dalamnya.
        Pembahagian yang terakhir ialah bahagian yang tidak terdapat dalam syariat dan Al-Quran samada selari atau bertentangan. Sebenarnya, bahagian ini paling banyak terdapat pada zaman sekarang namun tiada larangan padanya dan tidak juga mendustakannya. Hadith Nabi S.A.W. yang diriwayatkan oleh Bukhari ada menyebutkan, “Telah menceritakan kepadaku Muhammad bin Basyar telah menceritakan kepada kami Usman bin Umar telah mengabarkan kepada kami Ali bin Al Mubarak dari Yahya bin Abu Katsir dari Abu Salamah dari Abu Hurairah berkata, 'Ahli kitab membaca Taurat dengan bahasa ibrani dan menafsirkannya dengan bahasa arab untuk pemeluk Islam! Spontan Rasulullah Shallallahu'alaihiwasallam bersabda: "Jangan kalian benarkan ahli kitab, dan jangan pula kalian mendustakannya, dan katakan saja '(Kami beriman kepada Allah, dan apa yang diturunkan kepada kami dan yang diturunkan kepadamu)
            Contoh kisah pada bahagian ini termasuklah nama Ashabul Kahfi dan bilangan mereka, kisah burung dan Nabi Ibrahim a.s., pokok yang dimakan oleh Nabi Adam a.s. dan sebagainya. Para ulama’ mengatakan kebanyakan kisah bahagian ini adalah khurafat dan dongeng dengan dosa menyebarkannya lebih besar daripada manfaat yang ada padanya. Hal ini kerana, suatu kitab tafsir contohnya akan bertukar kepada kitab lain yang penuh dengan cerita yang tidak boleh diterima akal dan syara’ kerana ia merupakan khayalan dan rekaan pendeta terdahulu yang disebarkan kerana ingin menjauhkan masyarakat Yahudi daripada kitab Taurat yang asli. Bukan itu sahaja, perbuatan ini juga kadang-kadang bertujuan memberikan khidmat kepada raja dan pembesar pada waktu itu.




Refleksi
          Pertamanya, saya berasa bersyukur kerana telah diberi peluang untuk menjalankan kerja kursus untuk subjek Tilawah dan Tafsir al-Quran ini. Sesungguhnya, terdapat pelbagai perkara yang telah saya pelajari sepanjang proses saya untuk menyiapkan tugasan ini. Pertama sekali ialah, kesukaran dalam mencari sumber maklumat yang bersesuaian dan relevan dengan fokus penulisan kerja kursus. Dalam penulisan ini, ada 2 tugasan yang mengfokuskan kepada 2 topik yang berbeza. Topik tersebut ialah pendapat para ulama’ tentang hukum mengambil upah mengajar al-Quran dan Israilliyat dalam kitab Tafsir. Ini adalah masalah terbesar bagi saya kerana mencari sumber maklumat yang berkaitan dengan hal dan hukum agama bukanlah perkara yang mudah. Hal ini kerana saya tidak mempunyai ilmu agama yang cukup. Jadi, untuk mencari buku dan sumber rujukan yang sesuai adalah suatu kesukaran yang perlu saya atasi. Di perpustakaan institut pula tidak mempunyai sumber atau rujukan yang mencukupi. Kebanyakannya hanyalah menyediakan maklumat atau bahan secara umum sahaja. Untuk mencari yang betul-betul membincangkan 2 topik ini, adalah terhad. Dalam menyelesaikan masalah ini, saya banyak merujuk kepada rakan-rakan tentang cadangan buku atau bahan sumber yang boleh dijadikan rujukan. Atas nasihat dan bantuan mereka, saya berjaya mendapatkannya.
         Kedua, saya juga telah mempelajari betapa pentingnya kita memahami dan mendalami ilmu dan hukum-hakam agama Islam yang suci ini. Bayangkan sekiranya kita hanya membaca atau mendengar sesuatu kisah atau ceramah agama, yang tanpa kita sedari sebenarnya berakar umbi kepada sumber Israilliyat. Sudah pasti kita akan mudah mempercayai dan meyakininya seratus-peratus. Sedangkan Nabi SAW sendiri pernah bersabda bahawa, sumber Israilliyat ini tidak dapat dipercayai dan ditolak sepenuhnya. Kita dibenarkan untuk mendengar, tetapi untuk mempercayai atau menolak kesahihan kisah tersebut, tidak digalakkan. Oleh yang demikian, amat penting untuk kita mempelajari ilmu ini. Dengan cara ini, kita dapat memelihara diri dan keluarga bahkan golongan masyarakat daripada mempercayai atau mengamalkan sesuatu suruhan agama yang mungkin pada dasarnya, adalah bertunjangkan sumber Israilliyat yang diragui kesahihannya.
        Akhir sekali, kerja kursus ini telah mengajar saya betapa besarnya jasa para cendakiawan dan ilmuan Islam dalam mengumpul dan menjaga kemaslahatan segala dokumen serta sejarah Islam serta para anbiya’. Sekiranya kita hanya membaca tentang sumber rujukan yang bertunjangkan kepada Israilliyat, kita akan terdedah kepada anasir-anasir bangsa Yahudi yang sudah pastinya menginginkan bangsa mereka nampak hebat dan cemerlang daripada bangsa lain di atas muka bumi ini. Tetapi, dengan merujuk kepada karya dan nukilan karyawan Islam, mereka akan menceritakan hakikat sebenar mengenai sejarah Islam dan kisah para anbiya’. Bahkan para ilmuan juga sudah pasti menjalankan pelbagai penapisan dan rujukan sebelum mereka mendokumentasikan sesuatu bahan ilmiah. Jadi, dengan menghargai jasa-jasa para ilmuan ini, barulah kita akan sedar betapa pentingnya kita mendapatkan sumber rujukan dan bahan maklumat yang sahih. Hal ini kerana, sekiranya kita merujuk kepada sumber yang salah, bermakna kita juga mempelajari dan bakal menyebarkan perkara yang diragui kesahihannya. Bahkan mungkin sahaja perkara tersebut adalah salah. Bukan sahaja kita yang sesat, tapi kita juga menyesatkan orang lain.
            Kesimpulannya, kita hendaklah mendalami ilmu agama terutamanya ilmu al-Quran dan ilmu Israilliyat kerana ia amat membantu kita dalam kehidupan seharian. Sekiranya kita tidak mempunyai ilmu tentang 2 perkara ini, nescaya kita akan mempelajari sejarah Islam dan kisah para anbiya’ secara membuta-tuli. Sedangkan di dalamnya, terdapat banyak sumber Israilliyat yang pastinya akan menyesatkan dan mengelirukan kita sekiranya kita tidak berhati-hati.



Rujukan
A. Fatih al-Yamani, 2013. MENGAMBIL UPAH MENGAJAR AL-QURAN. Diambil pada 10 Mac 2014 daripada http://aljawhar.wordpress.com/2008/11/30/mengambil-upah-mengajar-al-quran/

E. Saefudin, 2009. Upah Mengajar al-Quran. Diambil pada 10 Mac 2014 daripada http://www.eramuslim.com/ustadz-menjawab/menerima-upah-dari-mengajar-dan-membaca-alqur-an.htm

H. Ahmad, 2011. Riwayat Israiliyyat Menurut Perspektif Islam. Diambil pada 12 Mac 2014 daripada https://pondokhabib.wordpress.com/2011/01/31/riwayat-israiliyyat-menurut-perspektif-islam/

M. Masri, 2007. Hukum Mengambil Upah Mengajar al-Quran. Diambil pada 10 Mac 2014 daripada http://soaljawab.wordpress.com/2007/05/09/hukum-mengambil-upah-mengajar-al-quran/

MANHAL, 2010. Riwayat Israiliyyat Menurut Perspektif Islam. Diambil pada 12 Mac 2014 daripada http://www.manhal.pmram.org/2010/12/riwayat-israiliyyat-menurut-perspektif.html

U. Ammi Nur Baits, 2012. Apa itu Israiliyat?. Diambil pada 12 Mac 2014 daripada http://www.konsultasisyariah.com/pengertian-israiliyat/#