Sunday, September 1, 2013

Konsep LINUS (Bahagian 1)

Program LINUS
1.1 Pengenalan
Pada Ogos 2009, Y.A.B Menteri Pelajaran, Tan Sri Dato’ Haji Muhyiddin bin Mohd. Yassin telah membentangkan Bidang Keberhasilan Utama (National Key Result Areas/NKRA) yang dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Hal ini berikutan pihak KPM menyedari bahawa isu asas literasi dan numerasi masih belum dapat diatasi  sepenuhnya walaupun telah dilaksanakan pelbagai program pemulihan. Oleh itu, Program Literasi dan Numerasi telah dirancang dengan teliti dan sistematik untuk memastikan ia mampu membawa impak yang besar kepada proses pembelajaran pada peringkat sekolah rendah.
Sasaran untuk program ini telah mula dilaksanakan pada tahun 2010 yang melibatkan murid Tahun 1 di sekolah rendah. Selain itu, Sektor Dasar dan Pembangunan Pendidikan, Kementerian Pelajaran Malaysia telah diamanahkan untuk mengawas, melaksana dan menyelaras Ministry Key Performance Indicator (NKPI) KPM iaitu semua murid yang tiada masalah pembelajaran berupaya menguasai kemahiran membaca, menulis dan mengira selepas mengikuti pendidikan tiga tahun di peringkat rendah pada akhir tahun 2012.
Sebenarnya, Program Literasi dan Numerasi ini merupakan penambahbaikan daripada program Kelas Intervensi Awal Membaca dan Menulis (KIA2M) untuk murid Tahun 1 yang dilaksanakan mulai tahun 2006. Selain itu, murid berkeperluan khas yang  dinyatakan di atas meliputi murid bermasalah pembelajaran, masalah pendengaran, masalah pertuturan, masalah penglihatan, masalah kepelbagaian deria, masalah fizikal, dan terencat akal, kurikulum yang khusus telah dibina.untuk memastikan Program ini terlaksana dengan jayanya dan mencapai matlamat yang ditetapkan, terdapat beberapa garis panduan atau kriteria yang harus diikuti oleh pihak sekolah dan para guru yang terlibat. Kerjasama antara mereka merupakan kunci kepada keberhasilan program ini.

1.2 Definisi LINUS
Definisi LINUS terbahagi kepada dua iaitu:
1.2.1 Definisi Literasi – Ia merangkumi kebolehan murid dalam membaca, menulis serta memahami perkataan, ayat tunggal dan majmuk yang mudah. Dia juga hendaklah mampu mengaplikasikan pengetahuan serta kemahiran matematik dalam kehidupan seharian.
1.2.2 Definisi Numerasi – Ia meliputi kemampuan untuk melakukan operasi asas matematik dan memahami idea matematik yang mudah. Dia juga hendaklah mampu untuk mengaplikasikan pengetahuan serta kemahiran matematik tersebut dalam kehidupan seharian.

1.3 Matlamat
LINUS bertujuan melahirkan murid yang normal iaitu tidak ada masalah pembelajaran. Mereka hendaklah menguasai asas Literasi iaitu Membaca dan Menulis serta asas Numerasi iaitu Mengira selepas tahun mengikut pendidikan rendah menjelang 2012.

1.4 Strategi Pelaksanaan di Sekolah
Program ini wajib dilaksanakan di semua sekolah rendah yang terdiri daripada SK, SJKC, SJKT serta SABK. Pada setiap tahun, terdapat 3 peringkat saringan yang dilaksanakan untuk mengenal pasti murid yang layak untuk program ini. Berikut adalah masa peringkat saringan tersebut dilaksanakan:
                      i.        Saringan 1 (Mac) – P & P Linus (April-Mei)
                     ii.        Saringan 2 (Jun) – P & P Linus (Julai-Ogos)
                    iii.        Saringan 3 (September) – P & P (Oktober-November)
Secara umumnya, semua murid Tahun 1 diwajibkan menduduki ujian LINUS Saringan 1 pada awal tahun. Ini bertujuan untuk mengukur tahap penguasaan kemahiran asas mereka. Ujian saringan ini dilaksanakan samaada oleh guru Bahasa Melayu, guru Matematik mahupun guru Pemulihan. Manakala medium perantara yang digunakan untuk Numerasi ialah dwibahasa iaitu Bahasa Melayu-Bahasa Inggeris, Bahasa Cina-Bahasa Inggeris, dan Bahasa Tamil-Bahasa Inggeris.
      Tambahan pula, guru Pemulihan yang khas ditempatkan di sekolah adalah berdasarkan nisbah murid LINUS tegar. Nisbah guru dan murid bagi program ini ialah seorang guru untuk lima belas orang pelajar (1:15). Ini bertujuan supaya guru mampu memberikan sepenuh tumpuan kepada kumpulan murid berkenaan. Untuk literasi, para guru pemulihan dicadangkan untuk melaksanakannya selama satu jam dan memberikan tumpuan kepada 4 atau 5 orang murid sahaja. Untuk numerasi, pelaksanaannya juga dalah satu jam. Kedua-dua sesi ini hendaklah dilaksanakan pada setiap hari.

      Selain itu, guru sedia ada untuk mata pelajaran bahasa Malaysia dan Matematik yang melaksanakan aktiviti hendaklah diberi latihan khusus dalam teknik pemulihan dan bimbingan. Ini bertujuan membantu mereka menangani murid yang mempunyai masalah literasi dan numerasi. 

No comments:

Post a Comment