Sunday, September 1, 2013

Konsep LINUS (Bahagian 2)


1.5 Prinsip – Prinsip LINUS
Secara asasnya, LINUS memiliki 6 prinsip yang utama iaitu:
              i.        Didik hibur
             ii.        Pengulangan kata
            iii.        Ansur maju
           iv.        Latihan interaktif
            v.        Latihan dari mudah ke susah
           vi.        Belajar sambil bermain

1.6 Kriteria-kriteria pemilihan bahan pembelajaran dan pengajaran LINUS
Dalam proses pembelajaran dan pengajaran LINUS, pemilihan bahan yang betul amatlah penting. Hal ini kerana ia akan mempengaruhi keberkesanan program ini. Oleh yang demikian, berikut adalah kriteria yang perlu diambil kira dalam pemilihan bahan berkaitan iaitu:

              i.        mudah diurus atau ditadbirkan
             ii.        selamat tidak tajam, tidak terlalu berat dan bahaya
            iii.        nilai grafik yang tinggi
           iv.        warna yang ceria dan menarik
            v.        lasak digunakan
           vi.        boleh dipelbagai guna untuk lebih daripada satu aktiviti pengajaran dan pembelajaran

Oleh itu, para guru yang terlibat dalam pembelajaran dan pengajaran LINUS hendaklah sentiasa berhati-hati dan bijak dalam pemilihan bahan. Kegagalan mereka berbuat demikian boleh menyebabkan murid gagal mencapai matlamat yang ditetapkan.

1.7 Kemahiran Asas dalam LINUS
Dalam program LINUS ini, terdapat penguasaan kemahiran asas yang berbeza berdasarkan sama ada Numerasi atau Literasi. Berikut adalah pembahagian fokus kemahiran asas berdasarkan 2 kategori tersebut iaitu:
1.7.1 Kemahiran asas Literasi
Secara umumnya dalam Literasi, kemahiran asas ini dibahagikan kepada 3 peringkat seperti dibawah:
                      i.        Tahun 1 – Pelajar berkemampuan untuk  membaca, menulis dan memahami ayat mudah dengan jumlah perkataan minima sebanyak 500 patah perkataan sahaja.
                     ii.        Tahun 2 – Para pelajar boleh membaca, menulis dan memahami ayat mudah yang ada menggunakan kata sendi dengan jumlah minima sebanyak 800 patah perkataan sahaja.
                    iii.        Tahun 3 – Para pelajar berupaya untuk membaca, menulis dan memahami minima 1000 patah perkataan dan ayat mudah dengan kata sendi dalam satu perenggan.
Selain itu, terdapat 12 Konstruk yang diukur dalam Saringan Literasi iaitu:
a)        Konstruk 1  : Keupayaan membaca dan menulis huruf vokal dan konsonan.
b)        Konstruk 2  : Keupayaan membaca dan menulis suku kata terbuka.
c)        Konstruk 3  : Keupayaan membaca dan menulis perkataan suku kata terbuka.
d)        Konstruk 4  : Keupayaan membaca dan menulis suku kata tertutup.
e)        Konstruk 5  : Keupayaan membaca dan menulis perkataan suku kata tertutup.
f)         Konstruk 6  : Keupayaan membaca dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’.
g)        Konstruk 7  : Keupayaan membaca dan menulis perkataan yang mengandungi diftong
h)        Konstruk 8  : Keupayaan membaca dan menulis perkataan yang mengandungi vokal berganding.
i)          Konstruk 9  : Keupayaan menulis perkataan yang mengandungi digraf dan konsonan bergabung.
j)          Konstruk 10 : Keupayaan membaca dan menulis perkataan yang berimbuhan awalan dan akhiran.
k)        Konstruk 11 : Keupayaan membaca dan menulis ayat mudah.
l)          Konstruk 12 : Keupayaan membaca, memahami dan menulis ayat berdasarkan bahan rangsangan
1.7.2 Kemahiran asas Numerasi
Seperti Literasi, Numerasi juga dibahagikan kepada 3 peringkat penguasaan iaitu:
a)    TAHUN 1
Kemahiran – Membaca, menulis dan mengira mengikut turutan nombor hingga 50.
Operasi asas – Faham fakta asas tambah dan tolak
Aplikasi – Mengira wang hingga RM 10, memahami masa dan ukuran asas
b)    TAHUN 2
Kemahiran – Membaca, menulis dan mengira turutan nombor hingga 100
Operasi asas – Faham fakta asas tambah, tolak, darab dan bahagi
Aplikasi – Mengira wang hingga RM 50, memahami waktu dalam jam dan mengukur panjang/pendek objek
c)    TAHUN 3
Kemahiran – Membaca, menulis dan mengira mengikut turutan nombor hingga 1000.
Operasi asas – Faham fakta asas tambah, tolak, darab dan bahagi
Aplikasi – Mengira wang hingga RM 100, memahami waktu dalam jam dan minit serta mengukur objek dalam unit piawai
            Dalam saringan Numerasi, ia juga melibatkan 12 Konstruk yang diukur iaitu;
a)        Konstruk 1 : Keupayaan pra nombor dan mengenal angka
b)        Konstruk 2 : Keupayaan membilang
c)        Konstruk 3 : Keupayaan memahami nilai nombor
d)        Konstruk 4 : Keupayaan membuat seriasi
e)        Konstruk 5 : Keupayaan mengenal mata wang Malaysia
f)         Konstruk 6 : Keupayaan menyatakan waktu
g)        Konstruk 7 : Keupayaan mengendalikan operasi asas
h)        Konstruk 8 : Keupayaan mengendalikan operasi asas melibatkan mata wang Malaysia
i)          Konstruk 9 : Keupayaan mengukur panjang objek, jisim objek dan isipadu.
j)          Konstruk 10 : Keupayaan menterjemah ayat biasa kepada ayat matematik dan sebaliknya
k)        Konstruk 11 : Keupayaan mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran dalam kehidupan harian terhad kepada nombor bulat
l)          Konstruk 12 : Keupayaan mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran dalam kehidupan harian melibatkan mata wang, masa dan ukuran panjang.

1.8 Penutup

Secara kesimpulannya, Program LINUS ini menegaskan usaha Kementerian Pelajaran Malaysia untuk mengatasi masalah literasi dan numerasi dalam kalangan murid yang berkeupayaan kecuali murid berkeperluan khas pada peringkat awal persekolahan. Inisiatif ini tidak akan berjaya tanpa sokongan daripada pihak sekolah mahupun para guru. Oleh yang demikian, semua pihak digesa untuk bekerjasama dan saling bertukar idea dalam memastikan kelancaran dan keberkesanan pelaksaan program ini. Dan yang paling penting sekali ialah kita mampu mencapai sasaran seperti yang diterangkan dalam perenggan pendahuluan di atas.

No comments:

Post a Comment